MIT MOND AZ AYURVEDA A GESZTENYÉRŐL

Bizonyára sokan szeretjük a forró sült gesztenyét, télen, csikorgó hidegben, mikor átmelegíti kezünket, zsebünket. Különleges érzés eszegeti az utcán, miközben nézzük a csillogó kirakatokat, császkálva és jókat beszélgetve - nevetgélve a Belvárosban.


A szelídgesztenye  csak 5 év után terem, ezért olyan drága sokszor. 
De fontos tudnunk róla, hogy számos vitamint és ásványi anyagot rejt magában.
Így pl. a benne nagy mennyiségben  található C-vitamin segít az immunrendszer szinten tartásában, és a zsírégetésben. 
Bőven tartalmazza a B-vitamin több fajtáját, E-vitamint, kalciumot, káliumot, magnéziumot, sőt vas, réz és foszfor is megtalálható benne. Eredményes vízhajtónak bizonyul, ezért rendszeres fogyasztása által csökkenthetjük a has és derék térfogatát is.
Nyugodtan beilleszthetjük a diétás, fogyókúrás étrendbe, hiszen nagyon kevés zsírt és koleszterint, viszont annál több rostot tartalmaz. Fogyasztása felgyorsíthatja az anyagcserét, és távoznak a megrekedt salakanyagok is. 
Ez azonban nem minden dosa típusnál jelentkezik, elsősorban a Vata-Pitta dosa típus számára javallt, étrend-kiegyenlítés szempontjából.

Mit ehetünk az Ayurveda szerint, a 3 dosa alapján?

Alapanyagok típusai Vata-dosát kiegyenlítő Pitta-dosát kiegyenlítő Kapha-dosát kiegyenlítő
Gyümölcsök ananász, avokadó, banán, datolya, füge, grapefruit, kókusz, mangó, narancs, őszibarack, papaya, rebarbara, sárgabarack, szilva, édes szőlő édes almák, ananász, avokadó, datolya, füge, görögdinnye, kókusz, körte, mangó, mazsola, sárgadinnye, édes szőlő, szilva savanyú alma, aszalt gránátalma, gyümölcsök, cseresznye, körte, meggy, őszibarack
Zöldségek édesburgonya, sárgarépa, spárga, sütőtök, zöldbab articsóka, brokkoli, endívia saláta, fejeskáposzta, okra, kaliforniai paprika, karfiol, kelbimbó, saláta, spárga, tök, uborka, zöldborsó brokkoli, kaliforniai paprika, karalábé, karfiol, kelbimbó, okra, saláta, sárgarépa, spárga, spenót, zeller, zellerszár, zöldbab, zöldborsó
Gabonák barnarizs, baszmati rizs, zab árpa, barna rizs, baszmati rizs, búza, zab árpa, hajdina, köles, kukorica, rozs
Hüvelyesek adzuki-bab, mung-bab, tofu adzuki-bab, csicseriborsó, feketebab, lencse, mung-bab, sárgaborsó, szójabab adzuki-bab, csicseriborsó, feketebab, lencse
Magvak dió, fenyőmag, gesztenye, kesudió mandula, napraforgómag, szezámmag, tökmag gesztenye, mák, napraforgómag, tökmag kókusz, mák, napraforgómag, tökmag, szezámmag
Édesítők barna cukor, datolya, finomítatlan, juharszirup, méz a mézen és melaszon kívül bármi lehetőleg semmilyen édesítő, maximum kevés méz
Fűszerek minden fűszer jó kevés fűszer, leginkább csak: édeskömény, kardamom, koriander, kurkuma minden fűszer jó, de minimális só
Tejtermékek minden tejtermék jó ghí, tej, túró, vaj semmilyen tejtermék, csak: ghí és kecsketej
Olajok kukoricaolajat kivéve mindegyik olaj jó kókusz, napraforgó, szója minimális mennyiségű olaj, és csak: mandula, kukorica, napraforgó

 a táblázat forrása: http://www.vegafood.hu/main/main.php?page=cikk&cikk_id=126

A szelídgesztenyében található egy ún. eszcin nevű anyag jótékony hatással van a gyulladásos betegségekre, védi az érfalat, görcsoldó, csökkenti a narancsbőrt és kiváló antioxidáns.
A népi gyógyászatban hasmenés, görcsoldás, hurutos és légzőszervi megbetegedések ellen is alkalmazták .
A szelídgesztenye az egyik legjobb természetes fényvédő, így gyakran használják krémek alapanyagként. Külsőleg kenegethetjük a belőle készült krémmel a fekélyes, irritált bőrt, vagy készíthetünk a termés segítségével ülőfürdőt.

Népszerű bejegyzések