MIÉRT VAN SZÜKSÉGE A NŐKNEK TÖBB ALVÁSRA?



Amerikai kutatások (Centers for Disease Control and Prevention ) szerint a felnőttek mintegy harmada alszik kevesebbet a szükségesnél. Ezen túlmenően pedig, a nőknek kb. 20 perccel több alvásra volna szükségük, mint a férfiaknak. Ez nem tűnik túl soknak, de – sok kicsi, mint tudjuk, sokra megy. 
Minden olyan munka elvégzéséhez, ahol több a feladat és több rugalmasságot igényel, a nőknek több mentális energiára van szükségük.
A nők amúgy is hajlamosabbak az álmatlanságra és sok egyéb alvászavarra. Ez azonban - jó tudni - súlyos egészségügyi problémákhoz vezethet!
A nők azonban többet igényelnének. De miért van mindez?
 
Mennyire van szükség?
Egy ezzel foglalkozó alapítvány (The National Sleep Foundation) azt javasolja, hogy a fiatal felnőttek, továbbá a 26-64 éves kor közötti felnőttek 7-9 órát aludjanak. Az idősebbek 7-8 órát, a fiatalabbak pedig 9-10 órát. Az iskolások ill. még kisebb gyerekek alvásszükséglete pedig még ennél is nagyobb!
A nemi különbség még inkább meghatározó tényező ebben, mint a fiatal kor. Summa summarum – a nőknek sokkal több alvásra van szükségük, akárhány évesek is!

Hölgyeim – alszanak eleget?
Uraim! Hagyják kedveseiket többet aludni!


Miért van többre szükség?

1. Nagyobb mentális energiát használunk

A világon minden nő többfelé szórja el energiáját. Ismerjük azt a tényt, hogy a nők egyszerre többféle cselekedetet képesek egy időben végezni. Igen ám, de ezért nagyobb a mentális energia-szükségletük.

2. Gyengébb az alvás minősége

Egy másik ok gyakran az, hogy sokszor az alvás minősége rosszabb, mint a férfiak esetében. Bizonyos életfázisok, fiziológiai változások miatt kevésbé pihentető alvásban részesülnek a nők. A hölgyek legalább 63 %-a mondja magáról azt, hogy minden héten előfordul az álmatlanságnak egy formája az esetükben.

3. Menopauza

Ez az egyik legnehezebb időszak a hölgyek esetében: előtte, alatta és utána. Gyakran kíséri éjszakai izzadás,hőhullám.

4. Terhesség

A hormonális változások mind fizikai, mind érzelmi ingadozásokat okoznak ebben az egyébként csodálatos időszakban. A kellemetlen érzés mellett sokszor kell pisilni, gyakran vannak lábgörcsök, pocak-keményedés. Ecseteljem még?

5. A női ciklus

Sokszor az is elég a jó kis álmatlansághoz, ha épp túl vagyunk a pubertás korszakon. Görcsök, kellemetlen érzés, hangulati ingadozások, étel-intoleranciák – mind –mind kapcsolatban állnak egymással, nyugtalan éjszakát okozva. A menzeszt megelőző napok is ’fantasztikus éber éjszakákat’ nyújthatnak.

6. Nyugtalan, fáradt láb

Biztosan sokan tapasztalták már azt az érzést, mikor nem találják a lábuknak a helyét. Nyughatatlan, fogalmunk sincs, hova tegyük, mert sehol nem jó. Főleg este, ajaj! A kutatások szerint a nőknél nagyobb a valószínűsége ennek. Jó, ha tudjuk, kapcsolat van a női hormonok és a neurológiai mozgás-zavar között.

7. Polycystic Ovarian Szindróma (PCOS)

Ez sajnos egy, a női hormonrendszert, mégpedig a petefészket érintő betegség. Oka, hogy túlsúlyba kerülnek a férfi nemi hormonok (androgén). A petefészek felületén vastag bevonat képződik, mely megakadályozza a tüszőrepedést. A meg nem repedt tüszők maradványaiból ciszta alakulhat ki.

8. Másodlagos álmatlanság

Bizonyos betegségek, mint pl. a szorongás, depresszió – szintén álmatlanságot okozhatnak. Latens módon támadnak az ilyen típusú alvászavarok, nem szabad tehát sohasem elhanyagolnunk. Mindig vizsgáljuk meg, mit bírunk, mire vagyunk képesek. Néha meg kell állni.

A nem megfelelő alvás a nők számára sokkal veszélyesebb

Nemcsak az a lényeg, hogy többet, hanem, hogy jobban is aludjunk. Fontos a minőségi alvás. Mindenkinél előfordulhat, de a nőknél fokozottabban, hogy a gyenge alvás vagy álmatlanság szorongást okozhat, kiválthat szívbetegséget, de súlyosabb esetben akár II-s típusú cukorbetegséget is.
Amikor egy nő ezzel a problémával küzd, és fölkeresi az orvost, az rendre gyógyszert ír föl. Hölgyem! Figyeljünk étkezésünkre és alvásunkra. Ha a nap folyamán ránk tör az alvás, szundikáljunk! Bátran! Tanuljunk a macskáktól!

Na, de hogyan biztosítsuk a megfelelő alvást?

  • Legyen egy fix időpont a lefekvéshez. Még szabadság vagy hétvége idején is.
  • Meleg kádfürdő, meleg tej és más rituálék segítenek az ellazulásban.
  • Legyen a hálószobánkban hangulatvilágítás és kellemes hőmérséklet. Ez egyéni érzékenység ugyan, de én pl. nem tudok hidegben aludni.
  • Vegyünk egy jó párnát, kellemes (ne műszálas) ágyneműt és matracot. Persze, a hálóruha is a lehető legkényelmesebb legyen. Nem is kell hangsúlyoznom talán, hogy a legjobb a pamut.
  • Kapcsoljuk le az elektronikus kütyüket, különösen azokat, melyet a hálóban vannak. Kapcsoljuk le a telefonunkat (főleg az okosokat), hogy ne zavarjon meg minket egy-egy sms-üzenet, vagy jelzés, hogy a közösségi oldalunkra valaki valamit föltett. 
  • Próbáljunk mindennap tornázni. Ez sokat segíthet.
  • Kerüljük el a koffeint vagy alkoholt.
  • Mindehhez, a nőknek érdemes kicsit korábban nyugovóra térni a többieknél. 

     



     Az Ayurveda ismeri a különböző gyógynövényeket, melyek segítenek a napi megnyugvásban. Ilyen a macskagyökér, golgotavirág, citromfű, stb. 

    Érdemes kipróbálni a minden káros hatóanyagtól mentes  


    képek forrása: http://ayurvedshop.hu ill. internet

Népszerű bejegyzések