2016. augusztus 13., szombat

AZ AYURVEDA SZÍNES ÉTELEI

Lassan vége a nyárnak, de szerencsére az idénygyümölcsök és zöldségek még javában teremnek. Nézzük hát meg ezeket egy kicsit közelebbről.



Faluhelyen a mai napig tudják, hogy a helyben és idényben termett gyümölcsök és zöldségek mennyire fontosak a táplálkozásban, és egy valamirevaló gyümölcsösben és veteményes kertben minden bizonnyal találunk szedret, málnát, barackokat, szilvát, és persze különböző zöldségeket.

Sokszor hallottuk, olvastuk már, hogy ezek a színes gyümölcsök és zöldségek az egészséges étrendünk alapjai kell, hogy legyenek. A színes, főleg lilás ételek rendkívül gazdagok antioxidánsban és vitaminokban, tápanyagokban, antociánokban, melyek segítenek megvédeni a sejteket, és gyógyítják a testet. Kutatások szerint nagymértékben csökkentik a rák kialakulásának kockázatát és a cukorbetegséget, szabályozzák a vérnyomást szintjét, erősítik az immunrendszert, és javítják a szem és a szív-és érrendszert. A méz, bor, gyümölcsök, zöldségek, dió, olívaolaj, a kakaó és a gabonafélék jelentősen tartalmazzák az antociánokat.


Ha már hallottuk azt, hogy együnk szivárványt, akkor jó tanácsot kaptunk. Heti 4-5x alkalmazás az étrendünkben szinte elengedhetetlen, mellé sötétzöld, narancs és sárga ételek adják a maximális eredményt.
Ha piacra megyünk, ma már sok helyen találhatunk a szivárvány minden színében gyümölcsöt és zöldséget, válasszunk tehát bíborszínű...... >>>
sárgarépát, karfiolt, szilvát, aszalt gyümölcsöket. 

1. Lila Sárgarépák - először a Közép-és Távol-keleti országokban termettek, a fehér, piros, sárga, zöld és fekete változatával együtt. A bennük található antocián, ill.  karotinoidok nagyban szabályozzák a súlyt, vércukorszintet. 

2. Lila karfiol - valójában egyfajta lila brokkoli, amit a főzés zöldre változtat. Már régóta ismert, hogy a keresztes virágú zöldségek igen hatékonyak a rákellenes küzdelemben. A bennük található antioxidánsok  és kénvegyületek segítenek a szervezetnek megszabadulni a sejtkárosító méreganyagoktól.
A lila karfiol szezonja február végén kezdődik, tehát rohamozzuk meg a legközelebbi piacot. 

3. Szilva, asztalt szilva
Hát ma, elmondhatom, jó sok C-vitamint vettem magamhoz, hiszen megszedtem (és közben jócskán dézsmáltam) egy hatalmas szilvafát, tele gyümölccsel. Ja, és alatta volt egy feketeszeder-bokor, mondanom se kell, azt is megtépáztam. Persze, nemcsak C-vitamint, de A-, B2 vitamint,  káliumot és a vashiányt is pótolhattam ennyi finom, lédús gyümölccsel.
Egy legutóbbi tanulmány szerint a rendszeres aszalt-szilva fogyasztással csökkenthető a vérnyomás és a koleszterin-szint. Szerencsére ez nálam nem releváns, hiszen állandóan alacsony a vérnyomásom, de az ebben szenvedők bátran egyék!
Az aszalt szilva októbertől kapható. 

4. Lila krumpli
Ez a királyi színárnyalatú burgonya már régóta az élelmiszerek Istene – Peruban már 7000 évvel ezelőtt ismerték, s ma az Egyesült Államokban több ezer fajtáját termesztik. Az USDA szerint minél sötétebb bíbor, a benne található antioxidáns mennyisége annál nagyobb, akár 4x-se is lehet.




Lila krumpli mellett vegyünk még kelbimbót, kelkáposztát, spenótot, hiszen az ezekben található nagy mennyiségű kálium, C-vitamin, folsav és vas elengedhetetlen a szervezetünknek.
A lila burgonya egész évben rendelkezésünkre áll.

TERÍTSÜNK HÁT SZÍNESEN!

Hamarosan főzőtanfolyam! 
képek forrása: internet