2016. március 28., hétfő

PARADICSOMLÉ - AZ AYURVEDA AJÁNLÁSÁVAL



Legyen sok zöldség …

Nyáron minden nagyon könnyű. De télen, kora tavasszal, amikor már kimerült minden, mégis nagyon fontos a helyes vitamin- és ásványianyag-bevitel a szervezetbe.

De hogyan tudjuk ezt megtenni?

Bár sok gyümölcs- és zöldségfajtát lehet kapni a boltokban, mégsem mindegy, hogy milyet veszünk. A zöld növények főleg aminosavakat tartalmaznak, amelyek képesek semlegesíteni az állandóan füstölgő, szmogos, vibráló nagyvárosok rákkeltő hatásait. Nézzünk pár érdekes példát.

Egy csokor petrezselyem fedezi ...
egy napi C-vitamin bevitelünk teljes hányadát. A kapor rengeteg kalciumot, káliumot, vasat, foszfort tartalmaz, csökkenti a vérnyomást, segít a gyomor- és bélbetegsége kezelésében, jótékonyan hat a szív működésére. A zeller gazdag nátriumban – ami megváltás azoknak, akiket az orvosok tiltanak a sótól. A sóska egy természetes antioxidáns, sokan úgy gondolják, hogy hozzájárul a daganatok, rákos sejtek elpusztításához. Ráadásul az idegrendszert is erősíti. A fokhagyma fiatal hajtásai felüdülést hoznak a testnek, tisztítják a vért.

Az Ayurveda szerint minden évszaknak megvan a saját íze. Természetesen a testtípusnak megfelelően érdemes választani. Erről később még írunk itt a hírfolyamban. 
A nyár íze a keserű, ezért ebben az évszakban ajánlott ilyen élelmiszereket enni: a keserű serkenti a vérkeringést, erősíti a szívet, és hat a vékonybélre. Sok-sok retek, karalábé, hagyma, uborka, paradicsom, káposzta, cékla fogyasztása eredményes.

Főzéskor persze oda kell figyelni, hogy ételeink megtartsák a bevitt tápanyagot, mivel ilyenkor a vitaminok sajnos gyorsan lebomlanak. De ételeink sózása helyett használjunk fűszernövényeket, salátákhoz adjunk friss citromlevet, ecetet. Ezáltal megőrzi a gyorsan bomló vitaminokat.

Napi egy pohár (házi) paradicsomlé

Mindannyian tudjuk, hogy a paradicsom nagyon egészséges:  napi egy pohárnyi házi nedű csodát tesz a szervezettel.

A Taiwani Egyetem vizsgálata szerint napi 250 ml házilag főzött paradicsomlé pl. kiváló fogyókúra esetén, t.i. nem folyadék, hanem ténylegesen zsír távozik a szervezetből.

Emellett a megnövekedett likopin (a paradicsomban található antioxidáns) fogyasztása kiváló az egészség megőrzésére: jelentősen csökkent a koleszterin-szint, erősödik az immunrendszer, csökken a rák kialakulásának kockázata. Megakadályozza a hólyag, a hasnyálmirigy, a máj és a tüdőbetegségek kialakulását, segít a emésztési zavarok kezelésében, megakadályozza a folyadék-visszatartást és javítja az általános egészségi állapot. Jelentősen csökkenti a köhögést, megakadályozza a vérszegénységet, enyhíti a reumás tüneteket és javítja a vérképet.  
A paradicsomlében főleg A és C vitamin van. Megőrzi a csontok, fogak egészségét, erősíti a szemet, látást. A zsírban oldódó A-vitamin a főtt paradicsomból sem tűnik el teljesen. 
Gyümölcssav-tartalma bőrszépítő tulajdonságokkal bír: arcra kenve fiatalító, ránctalanító hatású. 
Ime a recept, kiváló, hiszen az arányokat megtartva kis mennyiségből is elkészíthető:
Hozzávalók:
* 6 kg paradicsom
* 2 evőkanál só
* 4 evőkanál cukor
Elkészítés: 
Tisztítsuk meg a paradicsomot, mossuk meg alaposan, majd kisebb darabokra vágjuk és összemixeljük. Hozzáadjuk a sót és cukrot, gyakori keverés mellett tegyük fel főni, és a forrástól számított 10 percig főzzük. 
Ezután kifőzött üvegekbe tesszük, lezárjuk, dunsztoljuk. Hűvös helyen tároljuk.