2017. február 9., csütörtök

A KÓKUSZ CSODÁI



A kókuszról, a kókuszpálmáról nekem mindig az álmaim jutnak eszembe: tenger, napfény... és persze 35 fok árnyékban. Hmmmm.....

Ez már így önmagában is csodás ahhoz, hogy az ember jól érezze magát, nem?






A kókusz tehát szuper-eledel, jóllehet eddig csak a kókuszolajról hallottunk, vagy egy egzotikus áruházi termékről. De hallottunk már a fiatal kókuszdió vízéről, és annak egészségre gyakorolt hihetetlen hatásáról?
Hawaii lakói „Noelani”-nak hívják a kókusz levét, ami annyit tesz: „Égi harmat”. Találó, nem? Na de mi indokolja ezt a nevet?

2017. február 4., szombat

MIT MOND AZ AYURVEDA A GLUTÉN-ÉRZÉKENYSÉGRŐL?



Sok ember szenved tőle, a legkülönbözőbb életkorban előfordulhat. 


Én már nagyon sokat gondolkodtam ezen, miért alakul ki? Hiszen régen nem volt ennyi allergiás, erre-arra érzékeny ember. Tehén- vagy kecsketejet ittunk, igaz, föl kellett forralni, hogy „pasztörizáljuk”, persze nem így fogalmaztuk meg. Tudtuk, hogy létezik szénanátha, de az csak pár hétre korlátozódott a nyár folyamán. Tudtuk, hogy a gyereknek hány éves kortól szabad bizonyos ételeket adni, természetesen apró falatokban, hogy a szervezete hozzászokjon. Tudtuk, hogy 1 éves kor alatt nem adunk tehéntejet, utána is csak kis kanálként emeltük a szintet. Aztán bepróbálkoztunk 1 egész decivel. És ha nem lett baj, hascsikarás, miegymás, akkor tudtuk, rendben van. Kenyeret is csak pici katonákban adtunk. Kiflicsücsökkel kezdtük, ez jó volt a fogzásra is. A pici csak annyit evett belőle, amennyire szüksége volt.Ugyanígy a káposztával, paprikával, s minden olyan egyéb étellel, ami nehezebben emészthető. És ez így volt rendjén. 


Én nagyon szeretem a rizskókot. Úgy natúr, semmilyen öntet vagy kakaópor nem kell rá. Mazsola sem kell bele, azt nem szeretem a sütiben (külön igen). Emlékszem, nagymamám mindig külön sütött egy tepsi mazsolást és egy tepsi mazsola-nélkülit. De amikor azt fölfaltam, másnapra apró kiütések jelentek meg rajtam. Tudtuk, hogy érzékeny vagyok a tojásra. De nem bántam. Aztán, ahogy mondják, „kinőttem”.


Ma, az agyon-antibakterializált, agyon-pasztörizált, és agyon....nem-tom-mivel mit csinált világban egyre több a beteg. És miért? Talán pont ezért. Mert nem hagyjuk, hogy az immunrendszerünk dolgozzon. Azaz „kinőjük” az intoleranciát valamivel szemben.  

A gyerekek tápszert kapnak, jó esetben bébiételt. De miért nem lehet annak a picinek főzni? Olcsóbb, több benne a – remélhetőleg - egészséges étel, és nagyobb az esélye, hogy valóban azt kap, amit a kis szervezete elbír.

Persze, mindig vannak extrém esetek, szóval ezen lehet jókat eszmecserélni, és várom is a hozzászólásokat ezzel kapcsolatban. No de lássuk, mit mond nekünk az Ayurveda erről.

A glutén-érzékenység tulajdonképpen egy allergiás reakció az emésztőrendszerünkben. Évek alatt alkalul ki és végül „figyelmet követel magának”.

Persze a legtöbbünk nem ismeri fel ennek jeleit. Bemutatunk itt 10 olyan tünetet, mely, ha étkezés után jelentkezik, nagy valószínűséggel glutén-érzékenységre hívja föl a figyelmünket.

2017. február 2., csütörtök

ÁRT-E A MONITOR?



Hát persze. Ez nem kérdés! De még mennyire!

Akinek van gyereke, az talán megtapasztalta már, milyen nehéz a gyerkőcöket elvonszolni a gép elől. Lett légyen bármilyen érv és ellenérv, a gyerekeket kirobbantani se lehet korunk nagy vívmányai elől: a számítógéptől és a mobilalkalmazásoktól. Pedig ha tudnák, mennyire ártalmas, nem engednék őket, és ők sem néznék azt folyamatosan.
A legfrissebb tanulmányok szerint a képernyő kék fénye elnyomja az alvási ciklust irányító melatonin hormon termelődését, ami alvászavarokhoz, elhízáshoz, hangulatváltozásokhoz, depresszióhoz vezethet, súlyosabb esetben a cukorbetegség,  szív-érrendszeri betegségek, ill. elfajult esetben akár rák kialakulásának is okozója.
Ezért nagyon fontos, hogy lefekvés előtt kapcsoljuk ki az összes fénykibocsátó elektronikát, mert még a legkisebb fény is befolyásolhatja a melatonin termelését.
A Bostonban közzétett „Brigham and Women’s Hospital” c. tanulmány szerint sokkal nehezebben  és a lefekvés előtt használt monitor nemcsak az alvást zavarja, de ennél sokkal veszélyesebb is lehet. Pl. egy iPad, eReader, laptop, smartphone, vagy bizonyos TV nézése a másnapi ébrenlétünket is negatívan befolyásolja.  


Hogyan?

2017. január 24., kedd

NÉHÁNY AYURVEDA JÓTANÁCS A MINDENNAPOKRA


Bár már biztosan ismerünk jó párat, de sosem árt felfrissíteni, hogyan segíthetünk nap mint nap egészségünknek, bőrünk szépségének megőrzésében.


Két teáskanál ghít összekeverünk egy teli pohár tejben, és ezt naponta kétszer. Jó hatással van a belekre, és minden olyan betegségre jó, melyet a Pitta magas áramlása okoz.

Rágcsáljunk el egy kevés Tulsi (bazsalikom)- levelet étkezés után. Nemcsak savlekötő, hanem segíti a test emésztését, meggátolja a refluxot és a fekély kialakulását. 

Tegyünk egy pohár meleg vízbe egy csipet aszatgyantát, és iszogassuk minden reggel, hogy meggátoljuk a savasságot.


A mandula kiváló ételforrás a gyomorégés, reflux ill. savasság ellen. Együk rendszeresen – csodákat tesz.

Ugyanígy segít egy csipet szegfűszeg, étkezés után.

Na és az Aloe Vera juice – a pattanások gyors gyógyulását segíti elő. Természetes módon csökkenti a duzzanatot, és a gyulladást.

A narancshéj a bőrnek instant C-vitamint biztosít, mely semlegesíti a gyulladt pattanásokat. Daráljuk le, adjunk hozzá egy kis vizet, és ezt a pépet kenjük föl arcunkra, hagyjuk fönt kb. 15 percig.

A paradicsomhús kiválóan frissíti a bőrt, tisztítja a pórusokat, és meggátolja újabb aknék kialakulását. Uborkalé és paradicsomhús keverékéből készítsünk maszkot, kenjünk az  arcunkra és hagyjuk fönt kb. 15 percig. 


Készítsünk mézből és fahéjból krémet. Kb. fél teáskanál fahéjat használjunk, vigyük föl a problémás helyekre és 20 percig hagyjuk fönt.

A menta leve kiváló bőrfertőtlenítő. Vigyük föl a pattanásos területekre, de hatékony ekcémára és egyéb kiütésekre is.







És ne feledjük: belülről miként támogathatjuk meg immunrendszerünket a gondosan összeválogatott gyógynövényeket tartalmazó Ayura Herbal italokkal.

2017. január 14., szombat

HOGYAN ŐRIZZÜK MEG FIATALSÁGUNKAT - AZ AYURVEDA SZERINT



De mit együnk és hogyan éljünk ehhez?

Egyre több tanulmány jelenik meg arról, mit eszünk és milyen rendszerességgel, és hogy milyen hatással van a mennyiség és minőség az életünkre. No és persze, az állandó kalória-számolgatás.... brrr. ...
Kb. 40 %-kal kevesebb kalória kéne ahhoz, hogy pozitív hatással legyünk betegségekre, az öregedésért felelős génekre és az élettartamra. De ami egyértelmű, hogy az étel minősége és mennyisége óriási hatással van nemcsak az egészségünkre, hanem korunkra is.

·        - A mindennapos ételeink mindenképpen frissen főzöttek legyenek, kellemes fűszerezésűek és könnyen emészthetőek. Csökkentsük az erősen fűszeres sült ételeket, a hideg italokat, a koffeint, az alkoholt. 
·         - Próbáljuk meg a 6 ízt biztosítani ételeinkben. Erről itt már írtunk: édes, sós, savanyú, keserű, csípős és fanyar.
·        -  Figyeljünk arra, hogy mindennap tornázzunk valamennyit, ez segít minket frissen és aktívan tartani. Ezáltal rugalmasan tudunk hozzáállni a dolgokhoz nemcsak a szó szoros, de átvitt értelmében is. Ne erőltessünk meg magunkat, annyit végezzünk, amennyit bírunk. Pl. a mindennapos (reggeli) séta csodákra képes.
·        -  Napi 7-8 óra alvás a legoptimálisabb a pihenéshez, testünk és mentális működésünk maximális pihentetéséhez, az elvesztett energia visszanyeréséhez. Természetes erő és vitalitás – ez tart minket fiatalon.

Egy klassz Ájurvéda reggeli receptje

2017. január 9., hétfő

A MÉZES-CITROMOS MELEG VÍZ POZITÍV HATÁSAI



Tél van. Fázunk. Milyen jól esik inni bármit, ami meleg, igaz? Nos, itt most a meleg mézes-citromos víz jótékony hatásait gyűjtöttem össze nektek, olvassátok - fogyasszátok!

Szoktátok inni? Én télen mindig. Meleg vízbe teszem, mert nem tudom meginni a hideg vizet még nyáron sem, és hiszem, hogy segít. Nem a citromlevekkel, hanem igazi citrommal. Na még ha egy-két narancskarika is belekerül, az csodás élmény!
Rendkívül jó, hiszen fokozza az anyagcserét, javítja a tápanyagok felszívódását és az emésztést, erősíti az immunrendszert, tisztítja a húgyutakat, kiegyensúlyozza a pH értéket, tisztítja a bőrt, elősegíti a gyógyulást és a fogyást. Persze, ha minden nap, rendszeresen isszuk.
A citromról írtam már korábban, itt  meg itt.

Létfontosságú a benne lévő vitaminok, tápanyagok, antioxidánsok miatt. Jótékony hatása csak nő, ha langyos –mézes vízbe (mintha tea lenne) tesszük.

2017. január 2., hétfő

MIKOR IGYUNK TEJET - AZ AYURVEDA SZERINT?



A tejről mindnyájan tudjuk, hogy egyik legalapvetőbb ital az emberi test számára, és az étkezés egyik legfontosabb része. A benne lévő vitaminok (A, K és B12), tiamin, nikotinsav, az ásványi anyagok (kalcium, foszfor, nátrium és kálium) elengedhetetlenek szervezetünk jó működéséhez.

Az Ayurveda emellett minden tejivót arra bátorít, hogy meleg tejet igyunk.
Ugyanakkor nagyon sok vita van arról, a nap mely szakában a legjobb inni?
Az Ayurveda azt mondja, ha reggel, akkor egész nap aktívak leszünk. Ha éjjel, akkor lenyugtatja az elménket, gondolatainkat, jobb alvást biztosít. Nekem az esti vált be. Akkor sem hideg (mint tudjátok, nem szeretek semmit, ami hideg). 
Tapasztalatból mondom: fantasztikus az esti langyos mézes tej!
Az Ayurveda – mindenesetre – az esti - éjszakai tejivást részesíti előnyben. 

Hogyan hat a tej a különböző napszakban – az Ayurveda szerint?
  • Reggel: nem javasolt, mert elnehezíti az emésztést;
  • Délután: az idősebb emberek számára erőt ad, és enyhíti a vesekővel szenvedők problémáit;  
  • Este: kiváló a szemre;
  • Éjjel: a legjobb, mert csökkenti a fáradtság érzetét, és a jó alvást segíti elő.
Az esti-éjszakai tejivászat a következő előnyökkel jár:
• a tejben lévő triptofán aminosav miatt könnyebb lesz az alvási folyamat, mert emelkedik a melatonin (más néven az alvási hormon) szintje a szervezetben;
• a tejben lévő kalcium fontos a csontok egészségének fenntartásában, és este, az alacsony aktivitás miatt könnyebben és hatékonyabban szívódik föl;
• a tejben lévő protein hasznos lehet azok számára, akik  sovány izomtömeget szeretnének.

Mikor kerülendő? 
• magas láz, gyenge emésztés, egyes bőrbetegségek, köhögés, hasmenés vagy bélféreg esetén kerüljük!
• soha nem szabad étkezések közben inni, mert nehezen emészthető. Mindig külön igyuk, és akkor is meleg tejet, mert az könnyebben emészthető.
• ha a tej hideg, homogenizált, nem alkalmas arra, hogy egyéb étellel együtt igyuk, mert hosszú távon káros az egészségre.
• kerülni kell azoknak, akik laktóz intoleranciában szenvednek.
a hízásra hajlamosak inkább ne igyák este.
 
A modern Ayurveda szerint a tejivászat titka, hogy megfelelő legyen, és jól tároljuk. 

No de melyik tej a jobb? A nyers tej táplálóbb, mint a pasztőrözött?
• bizonyított tény, hogy a nyers tehéntejben magasabb a zsírban oldódó vitaminok és ásványi anyagok szintje.  A bél számára jó baktériumokat, az Omega-3 és Omega-6 zsírsavak tökéletes keverékét, több vitamint, növekedési faktort, antitesteket, és több mint 60 emésztőenzimet tartalmaz. Viszont nagyon hajlamos a szennyeződésre, így bár egészségesebb, mégis kockázatosabb.
a pasztőrözött tej elveszíti a hasznos enzimeket, az egészséges baktériumokat, csökkenti a vitaminokat, denaturálja a törékeny fehérjét, tönkreteszi a B12 és B6-vitamint, megöli hasznos baktériumokat, és elősegíti a kórokozók felszaporodását. 
 
A nyers tej egészségre gyakorolt hatása, előnyei:
-    tele van egészséges baktériummal, mely jó a gyomornak és a bélrendszernek.
-    jótékony a magas Omega-3 és alacsony omega-6 tartalma közötti arány.
-    • az enzimek, a növekedési faktor, antitestek a pasztőrözés folyamán elpusztulnak, így a pasztőrözött tejet sokkal nehezebb megemészteni.
-    tele van magas bio-vitaminnal (A, B, C, D, E, és K), és kiegyensúlyozott mennyiségben az ásványi anyagokkal (kalcium, magnézium, foszfor és vas!), melyeket az élő baktériumok segítenek felszívódni.
-    • gazdag linolsavban (CLA), mely küzd a rák ellen, és elősegíti az anyagcserét.
-    • gazdag a jótékony nyers zsírokban, aminosavakban és fehérjékben is, magas bio- formában, mely 100 %-ban emészthető. Foszfát-tartalma segíti a kalcium felszívódását a csontokba, a lipáz nevű enzim pedig hidrolizál és felszívja a zsírokat.
-  
-